lördag 4 februari 2012

Polish cameo brooch

Fäään vad jag inte har bloggat på länge. Döööh, inte okäjjjj.

Som vanligt tänker jag ju innan att jag ska komma ikapp genom att minnas allt som hänt och skriva det. Nu. Men det är klart att jag inte minns allt. Tyvärr. Men i alla fall, den här veckan har varit helt helvetisk. Mest för att matte C hindrar mig från att leva. Men sedan har jag haft supermycket att göra med mitt PA, plus att jag varit på sån där handledar-introduktionskurs-körskolegrej. Så jävla tråkigt. Tre och en halv timme. Men nu är det helg och jag är så GLAD.

Mitt PA handlar om att renovera mitt rum - med miljöperspektiv. Frågeställningen är pretty much "hur mycket kostar det miljömässigt att göra om ett rum?". Dock så är det ju inte helt omfattande då man inte hinner med ALLT på en 100-poängskurs. Det tar faktiskt längre tid än man tror. Man får helt enkelt begränsa sig lite. Vi har i alla fall haft elektriker här i veckan, plus att jag var på auktion förra helgen och budade hem en snygg gammal sliten fåtölj. Jag ska försöka vara så miljövänlig som möjligt när jag gör det här, dvs inte köpa så mycket nyproducerat. Det finns ju dessutom så mycket fint (rokokoinspirerat) att hitta på auktioner, antikvitetsaffärer osv. Jag har spanat in massa saker på nätauktioner också, men så fort man kikar in kvalitetsauktioner så stiger ju priserna till skyhöga. Jag tycker att det finns så mycket nytt som är så fult och tråkigt.

En annan sak! I torsdags hämtade jag mina kamébroscher som jag beställt från Etsy. Inspired by history. Typ så. Har tittat på massa olika kaméer sedan tidigt i höstas, men inte tagit tag i saken förrän nu. Jag har väl tittat för mycket på kostymdraman och nördat för mycket bilder på nätet...men det är ju så snyggt ju!! Love it. Jag beställde det från en tjej i Polen för typ två veckor sedan. Hon skickade det på fredagen. Följande måndag så fick jag en avi där det stod att jag hade ett paket att hämta på posten. Jag hade veckan innan fått ett paket från H&M då jag beställt kläder från deras onlineshop. Jag trodde att det hade blivit ett missförstånd eftersom att jag, förvånande nog, hade fått H&M-paketet direkt i brevlådan, även om jag brukar behöva åka till Ica och hämta ut det. Så jag tänkte ringa dem och kolla vad som hade blivit fel. Sedan förstod jag att paketet på Ica måste vara mina broscher. Så jävla typiskt att jag inte kopplade tidigare. Anledningen var dels att jag trodde att paketet skulle landa i brevlådan då det var så litet, och dels för att jag fick min avi så tätt inpå dagen då tjejen från Polen hade skickat smyckena. Men i alla fall, detta betyder att det endast tog en arbetsdag för paketet att komma hit. Skitbra jue. Sedan kostade frakten bara typ 35 spänn. Känns som att det inte skulle gå snabbare eller bli billigare om man skickade det från Stockholm, som Hanna sa. Detta antagligen tack vare EU, right? Aja, vad jag vill komma fram till är att det är sjukt att det går så snabbt. Vi pratade om globalisering i skolan den här veckan. Jag tycker alltid att det är lika intressant. Så sjukt hur världen ser ut idag jämfört med för exempelvis 150 år sedan. Undrar hur världen ser ut om 150 från och med nu. Den som lever får se.

Här kommer i alla fall lite bilder på mina kamébroscher. Den ena med Marie Antoinette på, haha. Ursäkta den otroligt skitiga spegeln. Mitt hår är helt nytvättat också, Antoinette sitter lite snett (skitsvårt att sätta fast dem, mamma fick hjälpa mig) och skjortan är ny och därmed otvättad samt skrynklig. Rummet ser ut som kaos för att vi renoverar tre rum på samma gång, så i de rum som finns kvar har vi kastat in alla grejer, plus i källaren och på vinden.

LN



3 kommentarer:

  1. I love your brooch <3 Mary Antoinette is my favorite ^w^

    SvaraRadera
  2. Tjusiga! :) Såg just att du också har en blogg, ge inte upp! Jag är själv inte så bra på att uppdatera mina inlägg, men man får ge sig själv en spark i baken och kämpa på! ;) Tror på din blogg, här stannar jag! :)

    / Cecilia

    SvaraRadera