fredag 16 december 2011

Grattis Jane Austen!

Idag fyller allas vår Jane Austen 236 år! Eller ja, skulle fyllt om hon levat. Vilket hon ju inte gör förstås. Hon avled år 1817. Men hennes böcker lever vidare och har blivit tolkade både som filmer och tv-serier åtaliga gånger. Även "fanfictions" har skrivits i form av fortsättningar på hennes böcker. Min personliga Jane Austen-favorit är Stolthet & Fördom (Pride & Prejudice), och jag föredrar filmversionen från 2005 (med bla Keira Knightley) framför tv-serien från 1995. Men sådant är ju en smaksak.

Om ni inte läst en bok eller sett någon film/tv-serie, gör det! Typiskt för Jane Austen är romantiska trauman hos övre medelklassen och överklassen på engelska landsbygden i början på 1800-talet. Vackra miljöer (inklusive kläder, interiör etc) och intressanta karaktärer. Dessutom så har hon en satirisk underton i sina romaner när hon beskriver överklassens sociala krav, och hur det förhindrade kvinnorna att leva ett fritt liv. Häftigt också att Jane faktiskt fick chansen att skriva. På den tiden så var det ju inte många kvinnor som höll på med sådant. Men tack vare hennes far och en av hennes bröder så fick hon den chansen. På böckerna står det dock inte hennes namn. Kan ha att göra med att hon just var kvinna.

Blev så galen förut, för när jag kollade mina betyg så stämde inte mitt kör A-betyg. Vi hade kör i ettan, dvs typ för hundra år sedan. För att få ett högra betyg än G så skulle man vara med i en grupp och sjunga stämsång etc. Det sjuka är att jag var med, men mitt namn stod tydligen inte på någon lista. Så på mitt betyg stod det G. Ok om det vore nån svår kurs. Men kör A, kom igen? Jag sa till körläraren att det var fel. Han skulle fixa till det sa han. Han hörde aldrig av sig igen, så jag antog att det ordnat sig. Men hell no. Kollade för ett tag sedan och då stod det fortfarande G. Jag mailade honom och berättade att det fortfarande stod fel i betyget. Då bad han mig komma ner till musiken, så idag var jag där och snackade med honom. Igen. Jag förklarade allt (igen). Jag svor att jag var där och hade sjungit. Han sa att han skulle försöka hitta listan med mitt namn. Annars skulle jag komma tillbaka på måndag och typ "sjunga litegrann". Lol. Men nu fick jag ett mail från honom. Nu hade han hittat pappret. Där stod det MVG. Och det var inte bara mitt namn på listan heller. WTF?!?! Hur kan han tappa bort ett papper med elevers betyg när han vet att det bara är nedskrivet för hand och att det bara finns ett enda exemplar? Skönt i alla fall att inte skolan hann brinna, haha. Drygt bara att jag ska gå runt och vara nervös för att han gör fel.

Ikväll ska jag ut och rulla hatt för första gången på alldeles för länge! Blir väl nån förfest och sedan troligtvis Strömpis. Synd bara att det är kallt ute, haha. Gillar inte att vara ute på natten när det är kallt. Brr.

Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar