onsdag 28 december 2011

Jullov

Hej!!

Nu har jag haft jullov i en vecka, och har inte bloggat nånting alls. Jul firade jag i alla fall på Öland med familjen, kusinerna och deras familj samt lite andra släktingar till mina kusiner. Det var jättetrevligt och en del av mina julklappar tycktes gå i temat "Anno 1790", tack vare mina päron. Ett smyckesskrin i historisk anda, en bok om Sophia Albertina, tidning om Marie Antoinette och den äldre filmatiseringen (serien) av Jane Austens Stolthet och Fördom (hela sex timmar lång, yay!). Dessutom fick jag också lite andra fina klappar såsom presentkort på allas vårt H&M samt trevliga hud- och hårprodukter från mina brorsor mm. TACK vill jag säga!

Det är så konstigt, för jag brukar alltid glömma själva julklappsdelen av julafton. Jag skulle helt ärligt kunna överleva julen med endast glögg, snö och julmusik. Då är jag egentligen nöjd, för då får jag den härliga julkänslan som jag helst vill ha hela december ut. Nu är det dock lite svårt eftersom det inte finns någon snö alls. Men julklapparna blir alltid en trevlig överraskning för mig, för jag glömmer alltid bort dem. Får jag Kalle och lite julmust på julafton så är jag lycklig, haha.

Några dagar innan Öland så kom Sofia hit och då hade vi julbak! Vi bakade världens godaste lussebullar och gjorde också knäck. Mums! Sofia kommer hit ikväll igen och då ska vi se på film, jag röstar på Disney's Robin Hood. Pappa köpte lite Disneyfilmer på DVD/Blu-ray för ett tag sen, och det är så himla kul att se gamla älskade klassiker som man inte sett på evigheter. Synd att man (i alla fall inte jag) inte kan få samma känsla när man ser nya filmer från Disney. De gamla är ju dem bästa. Min favorit är nog Aristocats. Sa jag nån gång hur fyndigt den titeln egentligen är? Det gjorde jag nog. Assmart ju. Men jag gillar nog den mestadels för att den utspelar sig typ år 1910 i Paris. Edwardianska eran. Underbar tidsperiod. 101 Dalmatiner är ju också väldigt bra. Och Aladdin, och Djungelboken, och...

Igår hade jag en diskussion med mina föräldrar. Jag konstaterade att vi aldrig har haft det där stora familjejulbaket som jag av någon anledning förknippar med jul. Anledningen är dels att pappa är totalt ointresserad av/orkar inte med julbak, och mamma tycker inte att det är kul för hon lagar så mycket på jobbet. Så då sa dem att jag ju kan springa iväg till Ica och köpa varor så att jag kan göra det jag vill. Så idag gjorde jag lite julgodis. Det blev Mozartkulor, rischoklad och fudge. Supergott! Har i och för sig inte smakat något förutom fudgen eftersom allt ligger och stelnar i källaren respektive kylen, men jag är säker på att det kommer att smaka superbra! Jag antar att det här är mitt sätt att försöka hålla kvar julen lite. Det går ju liksom alldeles för snabbt, och sen måste man vänta ett helt år innan julen kommer hit igen. Dock så blev det ingen julmusik under tiden, för pappa lagade mat samtidigt i början, så då blev det Rammstein. Sedan slog det över till Pearl Jam, R.E.M. och tillslut soundtracket till Marie Antoinette.

Anledningen till den sistnämnda var för att jag fick lite Antoinette-känsla då jag såg alla mina små fina Mozartkulor. Jag kom liksom att tänka på filmen som Coppola gjort, med alla bakelser och tårtor. Att jag just gjort Mozartkulor passade liksom också in. Alla som inte sett filmen Marie Antoinette (2006) borde verkligen göra det. Den är lite häftig för det är inte bara massa klassisk musik i soundtracket, vilket man kanske förväntar sig, och filmen är kanske lite mer glitter och glamour än vad det faktiskt var i verkligheten. Men det är nog meningen att filmen ska fungera mer som en metafor av den verkliga historien och vara kul att titta på hellre än historiskt korrekt. Men kritiker gillar ju inte sådant, därav en del kritik (om någon undrar). Skor av märket Converse (som skymtar i bakgrunden under en scen) fanns ju inte på 1700-talet, haha. Men i alla fall, filmen är en kär favorit hos mig och se den om ni får chansen!!

Innan vi åkte till Öland så träffade jag också gamla OP-gänget, dvs tjejgänget jag hängde med på högstadiet. Det blev en fika på Java med prat och skratt i flera timmar. Kärt återseende, alltså!

Nu ska jag lägga in lite bilder innan jag ja är klar, för Sofia kommer om några minuter!!

Ellen



Hahah, kanske världens fulaste lussebulle! Min allra första riktiga lussebulle, faktiskt.
Men dem blev så jävla goda!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar