måndag 12 december 2011

Inbakad zucchini

Alltså GOD vad det finns människor. En kompis från Kansas länkade en hemsk artikel på Facebook. Det handlade om ett tv-program i USA där muslimfamiljer fick chansen att visa att dem faktiskt också är amerikaner, trots att dem inte är kristna. Ett företag hade då dragit tillbaka all sin reklam från programmet, eftersom att dem inte kände att dem kunde stödja ett "icke-amerikanskt" program. För muslimer är ju inte riktiga amerikaner. Det värsta är sedan när man läser kommentarerna på Facebook som folk skrivit om vad dem tycker om muslimer och blablabla. Detta hade blivit print-screenat och lades upp i en ny artikel. Där började folk kommenterade om hur idiotiska alla patrioter är osv. Såklart kunde inte jag hålla min jävla tunga i styr. Så jag skrev en liten kommentar på ett par rader. För ett tag sedan fick jag svar, och då va det en snubbe som snackade om hur vetenskapen förvränger sanningen, gör mat dyrare samt tar fram rasbiologer som bara vill veta av arier. WTF??? Såklart svarade jag och nu är jag lite uppe i varv. Han snackade också om nån miljövetenskaps-kyrka och allt den gjort för världen. Sedan poängterade han att även vetenskapen kan ta fram ondskan i människan. Lol. Han fattar inte att vetenskapen inte är en organiserad livsåskådning med skrifter som talar om för folk att alla som inte tror på Gud kommer att brinna i Helvetet, att kvinnan är skapad ur mannens revben eller att en kvinnas orenhet varar i sju dagar när hon har mens, så därför bör man inte vidröra henne. Dessutom så talar inte vetenskapen om att det är den enda rätta vägen i livet. Men hur många människor har du träffat som är kristna och hinduer på samma gång, och hävdar att båda religionerna har rätt? Nej precis, ingen. Med det fattar väl inte han. Men sen är han ju från Texas och Tea Party-anhängare också, så vad hade man förväntat sig. I alla fall, nu har jag ödslat tid på en idiot och fått huvudvärk istället för att plugga - ironiskt nog - religion. Hinduismen kan man ju också bli galen på. Så jävla störd religion. Jag sa till mamma "tänkte bara informera dig om att jag kom på häromdagen att hinduismen är precis lika störd som islam", varpå jag får svaret med en seriöst uppmuntrande röst "jaha ja, men vad bra, då har du ju något nytt att bli arg över". She knows me so well.

I alla fall! I fredags så var jag på middag med pappas jobb på Restaurang 4e Våningen. Hade aldrig varit där tidigare, men det var ju jättetrevligt. Supergod mat. Man fick välja mellan kött, fisk och vegetariskt. Jag tog ju veg såklart, men hade lika gärna kunnat ta fisk, eftersom det var Hjälmargös. Här är min meny:
Förätt:  caviarthattar med västerbotten paj och tillbehör (caviart = tångkaviar)
Varmrätt:  Ugnsbakad fylld Zuccini med parmesan och ratatouillé , potatiskaka.
Dessert:  Macarponé och chokladdessert.

Alltså gud vad vegetarisk mat är underskattad. Det var så himla gott. Min kaviar var alltså gjord av tång. Helt vegetariskt. Jättehäftigt ju. Till macarponén fick vi ett jättegott dessertvin. Mm. Träffade också lite nya trevliga människor som jag inte lärde känna när jag jobbade där. Slutade i en djup livsdiskussion med Vanessa innan vi åkte hem. Lyckad kväll!

I helgen var det meningen att jag skulle plugga en massa. Blev inte riktigt så. Eller jo, jag pluggade, men inte lika mycket som tänkt. Hade tänkt färga håret också, men det glömde jag bort. Hur glömmer man det? Jag vet inte. Men fail i alla fall. Jag har ju haft rött så länge, så när jag färgade brunt senast så försvann det bruna på en dag typ. Utan att jag ens tvättade det. Jag antar att det röda sitter i så hårt. Men jag ska alltså göra ett nytt försök asap.

Förra veckan hann jag med att fika med både Felicia och Hanna. Tyvärr så träffar man ju inte kompisar lika ofta nu när typ alla utom jag själv har tagit studenten. Som tur är är både Sofia, Hanna och Felicia kvar i Örebro. Tack och lov för det :) När jag var på middagen så slogs jag av det här att man liksom står mellan två världar. Lite "not girl, not yet a woman", för att citera Britney, haha. Nej men alltså, man är trött på gymnasiet för att det för med sig bråkiga, högljudda och omogna småungar, samtidigt som man har lite panik för att tiden går så fort. Jag vill hinna ta vara på allt, men det hinns inte med. Men det var så himla skönt på den här middagen. Det var ingen där som var yngre än jag. Alla var äldre. Att man kan sitta ner och hålla en sansad konversation som inte slutar med att någon ger någon annan ett öknamn, kallar nån för bög pga en åsikt eller fiskar upp en pinsam händelse som hände kompisen i förra månaden. Så kommer man tillbaks till skolan och så står det två fjortisar på varsin sida av Hades och talar om hur packade de blev i helgen. Nä, men ni fattar? Det hemska är ju att jag kanske är sådär själv ibland. Ännu hemskare att det inte hjälper att försöka slippa va med sig själv.

Nej, nu ska jag (snart) sova. Upp tidigt imorrn. Vi ska ha sån där årlig grej på Karro när man träffas på skolgården tillsammans med typ hela skolan och tågar med facklor till kyrkan och tittar på luciatåget. Kul: jag slipper mattelektionen! Mindre kul: jag kommer att få IG på provet på fredag.

Men nu en liten bild från tvåan, bara för att jag blev lite nostalgisk när jag pratade om alla kompisar som tagit studenten. På återseende!!

Ellen

(klicka gärna upp bildjäveln, jag vet att den är liten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar